Hva er PTSD?

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) er en psykisk lidelse som oppstår etter å ha opplevd eller vært vitne til en traumatisk hendelse. Hovedsymptomet på PTSD er vedvarende gjenopplevelse av den opprinnelige hendelsen. Mange mennesker opplever intense tilbakevendende tanker og følelser knyttet til traumet, eller til og med flashbacks og mareritt. Symptomer på PTSD kan også inkluderer tristhet, frykt, sinne og følelsesmessig avstand. Det finnes ulike effektive behandlingsalternativer for PTSD, inkludert kognitiv atferdsterapi (CBT), eksponeringsterapi og medikamentbaserte tilnærminger. Nyere forskning indikerer at MDMA-assistert psykoterapi kan være effektivt i behandlingen av PTSDs grunnleggende årsaker. Denne artikkelen gir en kort introduksjon til PTSD. Hvis du kjenner deg igjen i symptomene som er beskrevet nedenfor og ønsker å snakke med noen, kan du klikke på lenken nedenfor for å avtale en time.

Hva er symptomene på PTSD?

Symptomer på PTSD kan deles inn i fire kategorier: Inntrengende minner, unnvikende atferd, negative endringer i tanker og humør, endringer i følelsesmessige og fysiske reaksjoner.

Inntrengende minner

For de med PTSD er traumatiske opplevelser så intense at de er vanskelige å komme seg videre fra. Lenge etter at det traumatiske øyeblikket har passert, kan levende og uønskede minner om opplevelsen vedvare. Noen ganger tar disse minnene form av tanker eller følelser. I andre tilfeller tar de form av overveldende flashbacks eller skremmende mareritt. Disse inntrengningene vekker sterke følelsesmessige reaksjoner og kan få det til å føles som om traumet fortsatt skjer.

Unngåelse

Den andre kategorien av PTSD-symptomer gjelder unnvikende atferd. For noen med PTSD kan visse tanker eller diskusjoner utløse minner eller gjenopplevelser av en traumatisk hendelse. Ønsket om å unngå å huske hendelsen kan føre til unngåelse av relaterte tanker og diskusjoner. Potensielle PTSD-utløsere inkluderer også spesifikke steder, aktiviteter eller personer. Unngåelse av disse utløserne kan betydelig påvirke livskvaliteten for de med PTSD.

Negative endringer i tanker og humør

Den tredje kategorien av PTSD-symptomer er knyttet til negative endringer i tanker og humør. Denne delen gir noen eksempler på disse endringene, men hver enkelt opplevelse er forskjellig. Ved PTSD er det vanlig å ha negative tanker om seg selv eller verden generelt. Denne negative skjevheten gjør det vanskeligere å nyte de gode tingene i livet og bidrar til følelser av mistillit og fare. Mange med PTSD opplever håpløshet, enten om å overvinne symptomene eller om livssituasjonen.

Hukommelsesproblemer er et annet tilbakevendende symptom som reduserer livskvaliteten og øker daglig stress. Det brede spekteret av symptomer assosiert med PTSD gjør det ofte vanskeligere å opprettholde relasjoner. Tap av nære relasjoner kan deretter forsterke utfordringene med å leve med PTSD. Til slutt er følelsesmessig nummenhet et av de vanligste symptomene på PTSD. Personer som sliter med PTSD kan føle at de har mistet evnen til å føle sterke følelser, både negative og positive.

Endringer i fysiske og følelsesmessige reaksjoner ved PTSD

Den fjerde kategorien av PTSD-symptomer gjelder hvordan en person reagerer fysisk og følelsesmessig på seg selv og verden rundt dem. PTSD kan gjøre det vanskelig å slappe av og føle seg trygg. Personer med PTSD kan føle at de alltid må være på vakt for fare og kan lett bli skremt. De kan ha økt risiko for å utvikle selvdestruktiv atferd eller oppleve vanskeligheter med søvn og konsentrasjon. Noen finner ut at de lettere blir irritert og aggressive enn før traumet. Overveldende skyld eller skam kan også oppstå i kjølvannet av en traumatisk hendelse. Disse symptomene har stor innvirkning på den generelle livskvaliteten.

Hva er årsakene til PTSD?

PTSD er en langvarig reaksjon på en traumatisk hendelse. Traumatiske hendelser inkluderer, men er ikke begrenset til: eksponering for kamp, barndoms overgrep, seksuell vold, fysisk angrep, trusler om vold, alvorlige ulykker og naturkatastrofer. Ikke alle som er utsatt for traumer utvikler PTSD. Flere faktorer kan påvirke forekomsten av PTSD: For det første er PTSD mer sannsynlig når traumet er veldig intenst eller langvarig. Deretter påvirker en persons personlige historie også sannsynligheten for å utvikle PTSD etter en traumatisk hendelse. Til slutt har personer som har dårlig sosial støtte i perioden etter en traumatisk hendelse økt risiko for å utvikle PTSD.

Hvem påvirker PTSD?

PTSD kan påvirke alle som opplever traumer. Imidlertid er noen grupper mer utsatt for å møte traumatiske situasjoner. For eksempel blir militærveteraner eller førstereaksjoner ofte utsatt for traumatiske hendelser i løpet av plikten. Andre grupper med økt risiko for å utvikle PTSD inkluderer overlevende etter overgrep, ulykker eller katastrofer. PTSD er spesielt utbredt blant flyktninger og asylsøkere som kan bli utsatt for krig, forfølgelse og vold.

Behandling av PTSD

Nåværende behandlinger for PTSD inkluderer forskjellige former for psykoterapi og medisinering. Den nåværende gullstandardbehandlingen er en form for kognitiv atferdsterapi (CBT) kalt eksponeringsterapi. Denne tilnærmingen innebærer gradvis eksponering for PTSD-utløsere. Over tid hjelper eksponering med å desensibilisere traumareaksjoner og redusere unnvikende atferd. Øyebevegelsesdesensibilisering og reprosessering (EMDR) opererer på lignende prinsipper. Antidepressiva brukes noen ganger i behandlingen av PTSD, spesielt når depressive symptomer kompliserer behandlingen, men de er ikke den eneste farmakologiske intervensjonen som er tilgjengelig. De siste 30 årene har forskningen på bruk av psykedelika for behandling av PTSD økt. I dag er MDMA det mest undersøkte psykedeliske stoffet for behandling av PTSD. Hvis du er interessert i å lære mer om bruken av MDMA i terapi, kan du lese mer her. For en videodiskusjon om bruken av MDMA i behandling av PTSD med Psykologvirkes leder, Ivar Goksyøyr, og verdenskjente traumaspesialisten, Dr. Bessel van der Kolk, klikk her.

Hva er prognosen for de med PTSD?

Heldigvis, mange av de med PTSD blir helt friske, mens andre opplever betydelige reduksjoner i symptomene sine. For de hvis symptomer vedvarer, kan behandling hjelpe med å håndtere lidelsen og øke livskvaliteten. Positive resultater øker når tilstanden oppdages tidlig og behandles konsekvent.

Hvilke andre lidelser er vanlige med PTSD?

Mange andre tilstander forekommer med PTSD, både psykiske og fysiske. Personer med PTSD kan også bli diagnostisert med depresjon, angst, rusmisbruk eller bipolar lidelse. Vanlige fysiske tilstander inkluderer kronisk smerte, kardiovaskulære sykdommer og problemer som påvirker immunforsvaret.

Hvordan gjenkjenne PTSD-symptomer hos deg selv eller andre?

Hvis du har opplevd en traumatisk hendelse, er det viktig å være oppmerksom på dine reaksjoner etter hendelsen. Hvis du kjenner deg igjen i beskrivelsene ovenfor, er det en god idé å søke profesjonell hjelp. Psykologvirke driver et verdensklasse traumesenter basert i Oslo. Bruk lenken nedenfor for å komme i kontakt med en av våre psykologer i dag. Eller kanskje du ikke har opplevd noe traumatisk, men kjenner noen som har? Potensielle tegn på PTSD inkluderer sosial tilbaketrekning, humørsvingninger, skyld eller skam. Du kan hjelpe andre ved å oppmuntre til samtaler rundt opplevelser og følelser, eller ved å oppmuntre dem til å søke profesjonell hjelp.