Hva er angst?

Angst er en normal del av den menneskelige følelsesopplevelsen. Det innebærer å føle seg bekymret, nervøs eller urolig, enten i påvente av en spesifikk hendelse eller som respons på generell usikkerhet. Under normale omstendigheter har angst en viktig funksjon ved å rette vår oppmerksomhet mot fremtidige situasjoner som kan kreve planlegging eller forberedelse. Imidlertid kan angst for noen mennesker bli overdreven eller kronisk. I slike situasjoner kan angst forstyrre normal daglig funksjon og redusere livskvaliteten. Men hvordan kan vi skille mellom normal og problematisk angst? Denne artikkelen kan hjelpe deg med å vurdere om du lider av overdreven eller kronisk angst. Hvis du tror dette kan være tilfelle, er vårt team av erfarne psykologer her for å hjelpe. Du kan bestille en time i dag ved å bruke knappen nedenfor.

Hva er symptomene på angst?

Symptomene på angst er psykiske, atferdsmessige og fysiske. Vi forbinder oftest angst med en vedvarende følelsesopplevelse. Dette kan inkludere følelser av rastløshet, irritabilitet, spenning eller overdreven bekymring. Angst har også en kognitiv komponent der folk har vanskelig for å konsentrere seg, opplever tankekjør eller overtenker situasjoner. På den atferdsmessige siden har personer med høy angst en tendens til å unngå situasjoner som kan fremkalle mer angst. De kan også finne seg selv ofte utsette arbeid eller sosiale arrangementer. I noen tilfeller kan angst føre til at folk føler seg mer usikre og bruker mer tid på å søke bekreftelse fra andre. Personer som lever med angst opplever ofte fysiske symptomer i tillegg til psykiske symptomer. Disse kan inkludere økt hjertefrekvens, svetting, skjelving, kortpustethet, svimmelhet, hodepine, muskelspenning eller tretthet. Alle disse symptomene kan utfordre daglige aktiviteter og øke stressnivået.

Angst innebærer å føle seg bekymret, nervøs eller urolig, enten i påvente av en spesifikk hendelse eller som respons på generell usikkerhet.

Hva forårsaker angst?

Årsakene til angst kan også kategoriseres i tre grupper: psykiske, biologiske og miljømessige. Psykologiske faktorer som påvirker angst inkluderer traumer, stress eller personlighetstrekk. Opplevelsen av traumatiske hendelser kan ha en rekke effekter på vår psykologi, inkludert PTSD. Personer som har opplevd traumer føler seg ofte mindre trygge. Dette kan føre til økt angst på grunn av forsøk på å identifisere og unngå truende situasjoner. Som tilfellet er med PTSD, er visse personlighetstrekk mer utsatt for å utvikle problematisk angst enn andre. For eksempel er personer med en høy grad av perfeksjonisme mer sannsynlig å oppleve vedvarende spenning og bekymring når de står overfor daglige utfordringer.

Biologiske faktorer involvert i utviklingen av problematisk angst inkluderer genetikk, hjernekjemi og medisinske tilstander. Forskning viser at personer med nære slektninger som lider av en angstlidelse har større risiko for å slite med angst selv. Andre studier har også funnet spesifikke genetiske varianter som er forbundet med økt risiko for å utvikle en angstlidelse. Spesifikke nevrotransmittere som serotonin og dopamin er også involvert i problematisk angst. Personer med ubalanser i disse kjemikaliene kan være mer utsatt for å oppleve vedvarende angst. Til slutt er et bredt spekter av medisinske tilstander forbundet med angst. I noen tilfeller er angst et direkte symptom på tilstanden, i andre tilfeller oppstår det som en sekundær effekt av usikkerheten som tilstanden skaper. Eksempler på slike tilstander inkluderer kardiovaskulære eller respiratoriske tilstander, og endokrine eller nevrologiske lidelser.

Hvem blir påvirket av angst?

Alle kan oppleve angst, uavhengig av alder, kjønn eller bakgrunn. Angst er vanlig både hos barn og voksne, og har en tendens til å påvirke kvinner oftere enn menn.

Behandling av angst

Det finnes en rekke tilnærminger til behandling av angst. Psykologiske terapier som kognitiv atferdsterapi, eksponeringsterapi og samtaleterapi kan alle bidra til å redusere symptomene på angst. Eksponeringsterapi har en veldokumentert effekt og anses for tiden som gullstandarden for behandling av angst. Mange av våre terapeuter er utdannet i eksponeringsterapi og er her for å hjelpe deg hvis du sliter med angst.

En annen tilnærming til behandling av angst innebærer bruk av medisiner som antidepressiva, angstdempende medisiner eller betablokkere. Disse medisinene brukes ofte i kombinasjon med terapi, da de kan gjøre det lettere å snakke om angstfremkallende temaer.

De siste årene har mer helhetlige tilnærminger til behandling av angst blitt populære. Disse tilnærmingene understreker viktigheten av regelmessig mosjon, sunn kost og tilstrekkelig søvn i håndteringen av angst. Stressmestringsteknikker inkludert meditasjon og yoga anses nå også som verdifulle verktøy for å skape indre ro. Til slutt opplever mange at det å bli med i støttegrupper kan bidra til å redusere angst. Å innse at man ikke er alene i sine vanskeligheter kan være en kraftig angstdemper.

Hva er prognosen for de som har angst?

Prognosen for de som har angst varierer mye avhengig av hvor alvorlig angsten er og hvordan den manifesterer seg. Mange som opplever angst, har nytte av behandling og lærer å enten overvinne eller håndtere sine symptomer. Som med andre psykiske helseproblemer, er tidlig intervensjon og en omfattende behandlingsplan nøkkelkomponenter i vellykket behandling.

Hvilke andre lidelser er vanlige med angst?

Angst er vanlig med andre psykiske lidelser. Det kan oppstå som et direkte symptom på en annen tilstand, eller som en sekundær respons på utfordringene med å håndtere en psykisk helsetilstand. Eksempler på tilstander assosiert med angst inkluderer depresjon, rusmisbruk, tvangslidelse, posttraumatisk stresslidelse og spiseforstyrrelser.

Hvordan gjenkjenne angstsymptomer hos deg selv eller andre

Det vanligste symptomet på angst er merkbar overdreven bekymring eller frykt. Fysiske tegn kan inkludere overdreven svetting, skjelving eller rask hjerterytme. Mange med angst vil finne seg selv unngå noen situasjoner som de vet vil øke symptomene deres. Hvis angsten er ny, er den ofte forbundet med atferdsendringer som tilbaketrekking fra sosiale aktiviteter eller økt irritabilitet. Det kan også være vanskeligere å konsentrere seg enn før, eller omfatte vedvarende overtenking. Til slutt kan tilbakevendende fysiske symptomer som hodepine eller magesmerter uten klar medisinsk årsak også indikere tilstedeværelsen av angst. Hvis du lider av noen av disse symptomene, kan vi hjelpe. Klikk på lenken nedenfor for å bestille time i dag.