The primary symptoms of bipolar disorder are extreme mood swings

Hva er bipolar lidelse?

Du har sannsynligvis hørt om bipolar lidelse, eller manisk depresjon som det tidligere ble kalt, men hva er det egentlig? De viktigste symptomene som oppleves av personer med bipolar lidelse er ekstreme humørsvingninger. Disse humørsvingningene forekommer i episoder som veksler mellom energiske topper, kalt mani eller hypomani, og utmattende bunner, eller depresjoner. De gjør det vanskelig å tenke klart og har også vidtrekkende konsekvenser for dagliglivet. Kanskje kjenner du noen med bipolar lidelse som du vil forstå bedre, eller kanskje du bare ønsker å lære mer. Uansett vil dette innlegget gi deg en omfattende introduksjon til bipolar lidelse.

Hva er symptomene på bipolar lidelse?

På det bredeste nivået uttrykker bipolar lidelse seg på to måter, kalt Bipolar type 1 og Bipolar type 2. Begge scenariene inkluderer de overnevnte humørsvingningene. Bipolar type 1 er preget av maniske episoder som varer i minst en uke og krever sykehusinnleggelse. I Bipolar type 2 er manien mindre intens og kalles hypomani, bokstavelig talt «under-mani». Disse hypomaniske episodene veksler med perioder med alvorlig depresjon, som er kjennetegnet for Bipolar type 2.

Hvordan er en manisk episode?

Men hvordan er det å oppleve mani, hypomani eller depresjon? Opplevelsen av mani varierer fra person til person. Noen symptomer kan til og med virke ønskelige for noen uten lidelsen. Hvem vil ikke føle seg overdrevent lykkelig og energisk? Og mange av oss sliter med å få nok søvn, ville det ikke være fint å trenge mindre søvn også?

For noen som opplever en manisk episode, er opplevelsen av energisk våkenhet ekstrem og ubalansert. I maniens grep kan den relative tregheten til andre mennesker og verden rundt virke uutholdelig irriterende. Å føle seg konstant energisk kan gjøre det vanskelig, om ikke umulig, å hvile eller delta i aktiviteter som krever tålmodighet og oppmerksomhet. Personer som opplever mani snakker ofte veldig raskt, og skifter emne i høyt tempo. Opplevelsen av mani innebærer også vanskeligheter med å ta gode beslutninger: Under en manisk episode kan en person være urealistisk selvsikker i sine handlinger, eller delta i uvanlig risikabel atferd. Symptomene på hypomani ligner på mani, bare mindre intense og kortvarige.

Hvordan er en depressiv episode?

Opplevelsen av depresjon er den polare motsetningen til mani, derav navnet «bipolar lidelse». Som med mani, er hver enkelt opplevelse av depresjon unik, med noen symptomer som oppstår hyppigere enn andre. Personer som opplever en depressiv episode kan føle seg dypt triste over en lengre periode eller oppleve at de gråter uten å forstå hvorfor. De kan ha det vanskelig for å spise og sove, eller oppleve problemer med å opprettholde regelmessige rutiner. Mange rapporterer at aktiviteter de tidligere likte, ikke lenger gir dem glede. Under en depressiv episode er følelser som irritabilitet, sinne, bekymring og uro også vanlige. Noen mennesker opplever vedvarende følelser av skyld og verdiløshet, eller tenker ofte på død eller selvmord.

Bipolar disorder can make it hard to think clearly and also have wide-ranging impacts on daily life

Bipolar lidelse kan gjøre det vanskelig å tenke klart

og har vidtrekkende innvirkning på dagliglivet

Hva forårsaker bipolar lidelse?

De eksakte årsakene til bipolar lidelse er for øyeblikket ikke fullt ut forstått. Imidlertid er det bevis for at visse faktorer spiller en betydelig rolle i utviklingen av bipolar lidelse. En slik faktor er genetikk: Det er bevis for at personer med en familiehistorie med bipolar lidelse har økt risiko for å utvikle det selv. En annen faktor er det ytre miljøet: For personer som allerede har en genetisk disposisjon, kan miljøstressorer øke risikoen for å utvikle bipolar lidelse. Eksempler på stressorer inkluderer å leve i et høystressmiljø, bli utsatt for traumatiske hendelser eller ha et misbrukende forhold til rusmidler og alkohol. Nyere utviklinger innen hjerneskanningsteknologi har også avslørt en tredje faktor: Det er bevis for at hjernen til personer med bipolar lidelse skiller seg strukturelt fra hjernen til personer uten lidelsen.

Hvem påvirkes av bipolar lidelse?

Bipolar lidelse er relativt vanlig, med omtrent 1 av 100 mennesker som opplever det på et tidspunkt i livet. Symptomer på lidelsen oppstår vanligvis mellom 15 og 30 år, og begge kjønn påvirkes. Kvinner er mer sannsynlig å oppleve rask veksling mellom episoder eller blandede episoder med både maniske og depressive symptomer. Menn er mer sannsynlig til å utvikle symptomer i yngre alder og har en tendens til å oppleve mer mani enn kvinner.

Som nevnt ovenfor spiller genetikk en rolle i utviklingen av bipolar lidelse. Personer som har en førstegenerasjonsslektning med lidelsen er mest utsatt. Sosioøkonomisk status spiller også en rolle i utviklingen av bipolar lidelse: det påvirker hvilke miljøstressorer en person blir utsatt for, og hvilken type behandling de har tilgang til. Til slutt er kultur også knyttet til utviklingen av bipolar lidelse. Kulturell stigmatisering eller mangel på bevissthet kan hindre diagnosen, og lidelsen kan bli mer alvorlig i fravær av riktig behandling.

1 in 100 people experience bipolar at some point in their lives

1 av 100 mennesker opplever bipolar

på et tidspunkt i livet

Behandling av bipolar lidelse

Det er fire hovedtilnærminger til behandlingen som alle støtter hverandre. Den første tilnærmingen er behandling med medisiner. Det inkluderer bruk av stemningsstabiliserende midler, antipsykotiske medisiner og antidepressiva. Disse medisinene tar sikte på å redusere intensiteten av bipolare symptomer og forbedre effektene av andre behandlingstilnærminger, som psykoterapi. Bipolar lidelse skaper mange utfordringer, både for de som opplever det og for de som lever sammen med dem. Psykoterapi gir støtte og veiledning som kan gjøre livet med bipolar mer håndterbart.

Den tredje tilnærmingen til behandling gjelder livsstil og rutiner. Forskning viser at den uorganiserte livsstilen og selvomsorgen som ofte følger med bipolar lidelse kan forsterke symptomer. Å hjelpe personer med å etablere regelmessige søvnmønstre, et sunt kosthold og fysisk trening kan bidra til å håndtere symptomintensiteten. Den siste tilnærmingen til behandling av bipolar lidelse er utdanning. For personer med bipolar lidelse og deres omgivelser er kunnskap nøkkelen. Selv om vi kanskje ikke fullt ut forstår hvordan og lidelsen oppstår, finnes det likevel en mengde kunnskap om hvordan man kan leve med det. Tilgang til denne kunnskapen kan hjelpe individer med å håndtere symptomene sine, redusere følelser av fremmedgjøring og gjøre det lettere å ta informerte behandlingsbeslutninger.

Hva er prognosen for de med bipolar lidelse?

Utsiktene varierer mye fra individ til individ. Tidlig diagnose er viktig for å sikre tilgang til riktig behandling og støtte. Behandlingseffektiviteten er også variabel og tett knyttet til langtidsprognosen. Noen mennesker kan være sterkt motivert for å behandle lidelsen sin og finner det lettere å forplikte seg til et behandlingsprogram, mens andre kan finne det mer utfordrende å tilpasse seg strukturert behandling. Til tross for denne variasjonen, har mange mennesker med bipolar lidelse nytte av kombinasjonen av riktig medisinering og regelmessig psykoterapi. Disse menneskene kan oppleve både stemningsstabilisering og symptomreduksjon, noe som gjør det lettere for dem å leve meningsfulle og tilfredsstillende liv.

Få hjelp

Å leve med bipolar lidelse eller noen som har det det, kan være svært utfordrende. Hvis du trenger noen å snakke med, kan du bestille en time via lenken nedenfor. Våre terapeuter er erfarne, kompetente og klare til å lytte til din historie.